Yoga

Je hebt vast wel eens gehoord van yoga. Grote kans dat je er zelfs een beeld bij hebt. Misschien zie je extreem lenige mensen voor je die met hun benen in de nek op 2 handen balanceren op hun yogamat en samen mantra’s opzeggen. Dit zou in theorie kunnen, maar dit is juist níet wat yoga meestal is. Als je diverse mensen vraagt naar wat yoga precies is, krijgt je van iedereen een ander antwoord.

Het grappige is dat dit eigenlijk voor een groot deel ook zo is. Er bestaan namelijk verschillende soorten en vormen van yoga.

Wat is yoga en vooral: wat heb je eraan?

Yoga betekent letterlijk: ‘verbinden’. Simpel gezegd kun je bij het beoefenen van yoga jouw lichaam, het fysieke, met jouw geest, het mentale verbinden. Dit is nodig om in ‘balans’ te komen. Dit gebeurt door jouw adem. Ademing is een belangrijk onderdeel van yoga, want door bewust te zijn van jouw ademing kun je hier veel fysieke en mentale processen mee beïnvloeden.

Door yoga kun je leren hoe je de regie over jouw eigen leven en geluk in handen kunt nemen. Bewustzijn is het sleutelwoord en jouw adem is hierbij de belangrijkste tool. Als je weet hoe je jouw adem kunt beheersen kun je veel invloed uitoefenen op jouw gevoel en op lichamelijke processen. Je leert je grenzen beter herkennen en respecteren en kunt deze langzaam en beheerst verleggen. Door Yoga kun jij de balans in jouw lichaam en geest herstellen of verbeteren. Hierdoor ga jij je lekkerder in je vel, gezonder en gelukkiger voelen. Yoga kan jou laten bloeien in de beste versie van jezelf en dat geeft een gevoel van vrijheid.

Een aantal voordelen die je door beoefening van yoga kunt ervaren

  • Meer energie en betere doorstroming van energie in je lichaam
  • Soepeler en sterkere gewrichten
  • Meer kracht en uithoudingsvermogen (fysiek én mentaal)
  • Betere balans in je lichaam, energie, geest en leven
  • Betere hormoonbalans, vetverbranding, botaanmaak en concentratie
  • Minder blessures en fysieke klachten
  • Verlichting van nek- en rugklachten (en overige fysieke klachten)
  • Minder stress, meer ontspannen, beter slapen
  • Gezondere bloeddruk
  • Leren accepteren en loslaten en beter omgaan met tegenslagen en emoties
  • Meer vrijheid, meer ruimte,
  • Lekkerder in je vel zitten
  • Groter gevoel van voldoening, van verbinding, van geluk, van ‘jezelf zijn’

Denk maar eens aan wat er met jou adem gebeurt als je schrikt. Deze gaat omhoog en het voelt alsof je adem in je keel of zelf boven je hoofd zit. Het mentale gevoel dat je dan hebt is vaak angst en een beklemmend, onrustig en onveilig gevoel. Als je ‘van de schrik bent bekomen’ zakt je adem weer en je voelt zowel fysiek als mentaal rust en ruimte ontstaan. In het geval van ‘schrik’ is dit een prima reactie van het menselijk lichaam en herstelt het lichaam zichzelf vrij snel. In onze huidige samenleven is het helaas zo dat veel mensen dagelijks met veel stress te maken hebben. Werk, gezinsleven andere verplichtingen maken dat we een gejaagd leven leiden en eigenlijk chronische stress ervaren. In deze situatie zit je adem ook hoog en is er in lichaam en geest een gevoel van onrust, angst, ‘krapte’ en druk. Omdat het chronisch is zakt je adem niet en blijft het gevoel van onrust en druk. Je lichaam herstelt niet van deze stress en lichamelijke processen raken verstoord en uit balans. Dit kan uiteindelijk tot overspannenheid, burn-out, maar ook tot vervelende en ernstige ziektes leiden.

Veelgestelde vragen en antwoorden

 

Moet je voor het beoefenen van yoga lenig zijn?

Het antwoord is ‘nee’. De foto’s die je misschien van yoga kent laten vaak een ideaal plaatje zien van een uitvoering van een houding.

Lenigheid kun je door yoga zeker verbeteren. Maar ieder mens is anders, dat geldt ook voor onze botstructuur. Onze botstructuur is bepalend voor hoe wij een bepaalde houding kunnen uitvoeren. Soms is er door ruimte om een houding te verdiepen, maar soms is dat er niet omdat jouw botstructuur dat niet toelaat. Je richt je dus echt op jezelf en op jouw lichaam en gaat onderzoeken of er in jouw lichaam meer ruimte, kracht of flexibiliteit te ontwikkelen is. Wat een ander doet is niet interessant, je hebt er niks aan. Je richt je volledig op jezelf.

Moet ik mijn eigen materiaal meenemen?

Het antwoord hierop is ‘nee’. Ik heb yogamatten, kussens, dekens, blokken en riemen. Wil je jouw eigen mat meenemen, dan is dat prima.

Welke kleding kan ik het beste aandoen?

Het is handig als je kleding aantrekt waarin je makkelijk kunt bewegen. Er zijn speciale yogabroeken, maar een hardloop- of andere sportbroek is prima. Het is wel handig om naast een t-shirt of ander shirt ook een vest of trui mee te nemen. Omdat er altijd een vorm van eindontspanning is waarbij je stil ligt kun je snel afkoelen. Om diezelfde reden is het handig om dikke sokken aan te hebben om mee te nemen.

Ik heb een blessure, mag ik yoga doen?

Het is afhankelijk van de blessure die je hebt welke vorm van yoga je het beste kunt doen. In principe is yoga geschikt ook als je blessures hebt. Zelf voor mensen met protheses / kunstgewrichten is yoga geschikt. Er zijn hulpmiddelen die ingezet kunnen worden en voor alle houdingen is wel een variant die je kunt uitvoeren. Het kan zo zijn dat jouw blessures zo ernstig zijn dat yoga niet aan te raden is. Daarom wil ik je vragen om altijd, vóór je aan een les deelneemt, contact met mij op te nemen en het type blessure te bespreken, zodat we kunnen bekijken welke mogelijkheden er zijn.