Sporters en Yoga

Zelf ben ik fanatiek sporter. Vooral hardlopen en wielrennen, maar ook bootcamp en circuitlessen beoefen ik al jaren. Ondanks dat ik de afgelopen jaren best veel bijgeleerd heb over hoe je kunt sporten met een zo min mogelijk risico op blessures, liep ik toch telkens nieuwe blessures op. Nu begrijp ik beter hoe dat kan en vooral wat ik kan doen om meer blessurevrij te blijven.

Vrijwel alle sporten zijn YANG, dus actief. Een beetje rekken en strekken na YANG sporten of een dagje rust houden dragen enigszins bij aan het herstel van je spieren, maar meestal niet voldoende. Meestal is er veel meer YANG in ons leven dan Yin. Met sporten belast je alle weefsels in je lichaam: spieren, pezen, botten, gewrichtsbanden, kraakbeen etc. En vooral de gewrichten vangen veel klappen op tijdens het sporten, ze hebben het best zwaar te verduren. Als je niet genoeg aandacht besteed aan het versoepelen van deze weefsels dan verharden ze. En iets dat hard is kan scheuren. Je krijgt blessures. Door het soepel maken van je weefsels en daarmee ook je gewrichten kun je zorgen dat je minder blessures en lichamelijke klachten oploopt. Hiermee zeg ik eigenlijk dat als je veel sport vooral yin yoga een geschikte aanvulling is om jouw lichaam in balans te houden. Yin en yang zijn complementair, door ze in balans te brengen zorg je voor een gezond en duurzaam sportief leven.