Yin en Yang yoga

Tegenwoordig bestaan er heel veel verschillende soorten yoga. Toch bestaan er éigenlijk maar 2 soorten yoga!

Yang yoga is een verzamelnaam voor actieve yoga soorten waarbij je jouw spieren actief gebruikt. Het helpt bij het ontwikkelen van kracht én uithoudingsvermogen. Door rek en druk uit te oefenen versterk en versoepel je niet alleen je spieren, maar ook je botten, waaronder je wervelkolom. Je houding, fysiek maar zeker ook mentaal en emotioneel, kan door yang yoga positief veranderen. De adem speelt hierin een belangrijke rol. Adem is letterlijk levensenergie, ademen = leven. Yang yoga creëert ruimte in het lichaam. Daardoor kan jouw levensenergie beter stromen en je ervaart ‘meer energie’. Door je bewust te worden van jouw adem kun je jouw adem sturen en beheersen. Het helpt om grenzen te herkennen, fysiek én mentaal, deze te accepteren, maar ook om deze met respect voor jezelf te verleggen. Dit gaat vaak geleidelijk aan door het beoefenen van yoga.

Enkele voorbeelden van yang yoga vormen zijn: Vinyasa flow, Power yoga, Hatha yoga, Ashtanga yoga, Dru yoga en flow yoga.

Yin yoga is de enige yogavorm die afwijkt van alle andere. Het is een passieve vorm van yoga en is gericht op het soepel maken van het bindweefsel en gewrichten in je lichaam.

Bij Yin yoga is het belangrijk dat je jouw spieren zo min mogelijk activeert; je ontspant je spieren, zodat de dieper liggende lagen van bindweefstel de tijd en ruimte krijgen om tot rek te komen.
Als je regelmatig sport, maar ook als je juist veel zit en weinig beweegt activeer je bij yin yoga het herstelvermogen van je lichaam. Dit maakt dat je minder stijfheid en fysieke klachten ervaart en meer soepelheid en ruimte. Yin yoga werkt ook op je zenuwstelsel en je hormoonhuishouding. Disbalansen kunnen door beoefening van yin yoga hersteld worden. Jouw energiebalans kan worden hersteld, je slaapt beter en zit lekkerder in je vel.

Bij Yin yoga richt je jouw aandacht naar binnen. Dit is soms lastig en confronterend, maar tegelijkertijd heel heilzaam en rustgevend. Je zoekt innerlijke rust en ruimte op, die in het dagelijks leven moeilijk te vinden zijn. Je adem speelt hierbij een grote rol. Als je leert jouw adem gebruiken en controleren kun je ook in het dagelijks leven rust vinden in de hectiek om je heen. Hiermee creëer je zelf rust, ruimte, herstel en vernieuwing.

Tiener YOGA

Tieneryoga is voor jongeren vanaf 12 jaar. De lessen bestaan uit een combinatie van yoga- en adem oefeningen, maar ook andere activiteiten die het zelfbewustzijn vergroten. Denk aan oefeningen voor de zintuigen, maar ook het leren omgaan met grenzen of het vergroten van de weerbaarheid.
De lessen zijn vaak gekoppeld aan een bepaald thema. Jongeren zitten in een andere levensfase dan volwassenen/ ouderen en daar worden de lessen op aangepast. Het is als jongere prettig om tussen leeftijdsgenoten te bewegen, die met dezelfde ‘struggles’ te dealen hebben als zijzelf. Actuele thema’s die spelen worden op een veilige manier aangeboden, rekening houdend met belevingswereld van de jongeren. Muziek speelt in tieneryoga een grote rol, evenals dynamische werkvormen, ontspannen en loslaten én samen gezellig afsluiten met een kopje thee.