Yoga voor de ‘zitters’

Als je veel zit, vanwege een zittend beroep bijvoorbeeld, helpen beide vormen van yoga, yang en yin, om jouw fitheid en vitaliteit te vergroten.
Mensen zijn niet gemaakt om langdurig te zitten. Door te lang te zitten kun je letterlijk verstijven. Rugklachten ontstaan vaak bij te lang en te veel zitten. Dat ontstaat niet toevallig.
De term ‘if you don’t use is you lose it’, zegt genoeg. Jouw lichaam heeft beweging nodig om gezond en fit te blijven, anders verouderd en verstijft het.
Dit werkt fysiek, maar het werkt zeker ook mentaal door.

Door yang én yin yoga te beoefenen combineer je het verbeteren van je lichaamshouding, kracht en uithoudingsvermogen door het versterken van je spieren en botten, met het vinden van rust en ruimte door het verzachten van je bindweefselstructuren. In beide vormen speelt daarbij je adem een grote rol. Door ruimte te creëren in je lichaam kan je adem vrijer stromen en dit zul je ervaren als ‘meer energie en lekkerder in je vel zitten’.

Jongeren YOGA

Jongeren yoga is voor jongeren vanaf 12 jaar. Veel jongeren hebben al te maken met fysieke en mentale klachten die de huidige samenleving met zich meebrengt. Denk aan rug- en schouderklachten door het vele zitten, maar ook aan spanning- en stressklachten vanwege de grote ervaren druk. Maar ook als je geen specifieke klachten hebt is yoga voor jongeren van toegevoegde waarde voor de fysieke en sociaal-emotionele gezondheid en belastbaarheid. De lessen bestaan uit een combinatie van yin en yang yoga en zijn vaak gekoppeld aan een bepaald thema. Jongeren zitten in een andere levensfase dan volwassenen/ ouderen en daar worden de lessen op aangepast. Het is als jongere prettig om tussen leeftijdsgenoten te bewegen, die met dezelfde ‘struggles’ te dealen hebben als zijzelf.